Menu

Kommunikation

Dekret 7-8-2025-SHI (Ang. kommunikation i SHI)

Med baggrund i at SHI er en frivillig forening med mange frivillige i dagligdagen skal der med dette dekret sikres de overordnede rammer for forholdende i SHI hvad angår kommunikation.

  • Ekstern kommunikation fra SHI til samarbejdspartnere sker i - og med - ordentligt og positivt ordvalg og omgangstone.
  • Større klager/protester over eksterne samarbejdspartner skal informeres/rådføres til formanden i SHI, og skal i videst mulige omfang holdes på skrift fremfor tale.

 

  • Intern kommunikation i SHI (herunder også SHIs Venner, Det Blå Frirum m.fl.) bedes overholde følgende regelsæt:

 

  • Omgangstone og kommunikatione i SHI skal være positivt løsningsorienteret
  • Utilfredshed med en person(er) løses med person(erne), eller man går til formanden i udvalg eller FU. Man involverer IKKE andre ikke-relevante personer.
  • Man omtaler ikke andre personer negativt overfor andre, hverken internt eller eksternt.
  • Har man haft en uoverensstemmelse/haft en anden holdning eller lign. - som er løst -  så skal man ikke vedblive at kommentere herpå. Udfordringer løses på lavest niveau, og når løst så er sagen slut.
  • Sørg for at deeskalére fremfor at eskalere situationer og udfordringer.
  • Nye idéer, tanker, forslag, håndtering er af natur ”spændende” og ikke ”dumt”
  • Beslutninger i udvalg omtales solidarisk som den valgte løsning, og skal ikke omtales som dumt overfor andre.
  • Et initiativ eller et tildelt og taget ansvar respekteres af øvrige uden negative kommentarer overfor øvrige. Har man ændringsønsker/kommentarer foreslås disse til den ansvarlige alene eller formanden i det aktuelle udvalg
  • Trusler om at stoppe, eller nægte sin egen indsats, løser intet på nogen måde

 

  • Desuden ønskes i SHI at
    • man ikke jagter ”hullet i osten”.
    • man er proaktivt positiv og ikke demonstrativ negativ
    • forståelse at vi ikke arbejder ud fra at nogle er uundværlige
    • man forstår at positivitet fremfor negativitet fremmer frivilligheden og humøret.
    • har man brug for at skælde ud, klandre andre eller på anden måde få luft for sine frustrationer går man til formanden i SHI. Man går IKKE til andre.

 

Såfremt man ikke kan overholde ovenstående bør man tage en pause og forlade anlægget

HB August 2025

Luk